ELLOSLINDA

                                                                             

torsdag, mars 29, 2007

Anders eller Kim...

Jag vet att jag inte borde bry mig, men ibland funkar det inte bara att ignorera skitsnacket. Jag måste få säga mitt angående Anders/Kim! Tyvärr blir inte denna post lika lång som jag egentligen vill, för jag kan bara skriva med högerhanden. Min vänsterhand är nämligen ur funktion, inflammerad, ond. Ja kalla det vad ni vill; det känns som ett ben i vänsterarmen sitter snett och det hämmar hela handen, framförallt handleden som är näst intill helt orörlig. Befarar att jag inte ens kommer kunna applådera på lördag, tyvärr.

Nog pratat om mitt största problem. Gårdagens EM-kvalmatch borta mot Nordirland var en katastrof, och då syftar jag inte mest på resultatet - England och Spanien har också blivit blivit nollade av Nordirländarna - utan på spelet och i synnerhet försvarsspelet. Allt negativt snack om försvarsspelet kan ni nog lära på massa andra sidor, därför hoppar jag över det här. Det enda jag vill kommentera som inte gäller Anders/Kim är Lagerbäcks val att sätta in Majstorovic med knappa halvtimmen kvar. Visst, Mellberg tvingades utgå och Lagerbäck ville väl göra ett rakt byte. Men varför inte sätta in typ Rosenberg på topp istället och avsluta matchen med en trebackslinje? Varför? Vad finns det att förlora? Jag förstår mig oftast inte på Lagerbäcks taktik. Jag vill se en lite mer vågad tränare. Att fegspela tjänar man inte mycket på, och är heller inte det minsta kul för publiken. Avgå, tack.

Att Anders fick chans från start igår är för mig inte alls överraskande. Under försäsongen har han hållt en hög nivå rakt igenom med lyckade klacksparkar och delikatesser när man minst anar det. Dessutom är han van vid fysisk fotboll efter fyra år i Premier League. Kim däremot. Ja vad ska man säga om Kim Källström. På Robert Lauls blogg skrev han igår "Att Anders går före Kim kommer knappast som någon större överraskning för dem som följer franska ligan. Kim har av ansedda tidningen LÉquipe fått fem eller sämre på den tiogradiga betygsskalan i samtliga matcher mellan oktober och mars. Snacka om formsvacka". Inga bortförklaringar godtas, absolut inga. Hur många supportar visste detta? Antar att det inte är många i alla fall. Jag visste det inte. För jag menar, hur ska fotbollssupportrarna veta det, när media inte ens skulle komma på tanken att ha någon liten notis med en rubrik likt; "Blek Källström blev utbytt med halvtimmen kvar" vare sig det gäller Kim i i landslaget eller i Lyon. Låt mig dra ytterligare ett exempel. I andra halvlek igår hade Källström bollen och slog en passning som gick till helt fel adress, eller rättare sagt: Källström passade bollen till en grönvit nordirländare! Och, under denna sekvens höll kommentatorerna tyst - alltså inte ett ord om Källströms felpass. Detta hände inte bara en gång igår, utan flera. Källström var blek igår, kom inte och säg något annat. Jag kan heller inte påstå att Anders var särskilt mycket bättre än Kim igår, men kommentatorernas uppmärksamhet var betydligt större i första halvlek. I första halvlek kommenterade de gång på gång att Anders måste bli mer delaktig i spelet och bygga upp de svenska anfallen med pass till Zlatan och Elmander. Hur var det sedan i andra halvlek? Minns någon? Rätta mig om jag har fel, men så vitt jag kommer ihåg nämnde inte ens kommentatorerna Källströms insats i andra halvlek. I andra halvlek var dessutom Sverige mer tvingade att skapa något anfallsmässigt, eftersom Nordirlands 2-1-mål kom relativt tidigt i andra halvlek. Men jag säger som Lars Winnerbäck gör i låten Där elden falnar (men fortfarande glöder): Det är lätt att hålla käften, och svårare att säga som det är.

Jag är frustrerad, men orkar samtidigt inte bry mig. Varför låta vår älskade Anders Svensson visa upp sig i det europeiska skyltfönstret, där risk finns att någon klubb blir intresserad för att sedan köpa loss honom från IF Elfsborg? Varför låta Anders spela i landslaget, när han kan bli skadad? Varför låta Anders ta all skit, skit han verkligen inte gjort sig förtjänt av?

Avslutningsvis vill jag visa hur det såg ut på sportbladet.se igårkväll.Vadå "men"?!

6 Comments:

  • Man säger att sport bara är en lek men inte stämmer väl det...Idrott väcker mer känslor än det mesta annat ! Men du kan säkert hitta folk som inte ens visste att det var match igår så hur viktigt är det egentligen ? Jag är mest orolig för din handled...

    By Anonymous Anonym, at 12:43 fm  

  • att Anders spelar i ellos märks rätt så tydligt. Efter att ha sett matchen i Onsdags börjar jag inse att Sverige har ruskiga problem med sin ena mittfältare. Och då menar jag inte Linderoth som i det närmaste är ofelbar i varenda landskamp som spelas. Problemet ligger i att Sverige har 2 st andra mittfältar som tyvärr inte håller så väldasn hög klass och det gör det ju inte bättre att nu Linderoth var borta. Landslagets svagaste del = Anders eller Kim.

    By Anonymous Anonym, at 10:50 fm  

  • Gick inte att skicka ett pm via svenskafans eller så fick du 3 st.. Kanske var för långa, jag vet inte..


    [i]Tjena Linda,
    Nu har jag läst din blogg om Anders/Kim och visst kan jag nog hålla med om vissa saker.
    Det jag tänkte ta upp idag var angående "läckan" då det visade sig senare att det de facto var Anders Svensson's gamla vän som skrev det först i sin blogg angående bråket i omklädningsrummet. Därför är det så många som säger att han var läckan, sen om det var någon annan eller inte är svårt att bevisa varesig man var i omklädningsrummet eller inte.

    Att Kim fått 5/10 i betyg i Lyon kan även säga något om ligan i Frankrika kontra ligan i Sverige. Jag har själv bott i Versailles i 1 år och gick på en division 2 match där Versailles spelade och det var utan tvekan högre klass på den matchen än vad det är i dagens allsvenska, sorgligt men sant.
    Anders Svensson är duktig, just nu tillräcklig för landslaget. Men det som är skrämmande är nog att Kim Källström aldrig lyckas prestera i landslaget då han spelar i en liga fylld med proffs och borde vara mycket bättre än vad han visar gång på gång. Vi saknar en riktigt bra speluppläggare i Sverige, tyvärr. Sen att Anders är fysiskt starkare än Kim tror jag knappast på, Kim ser kanske liten ut men den Franska ligan är riktigt hård den också om inte i klass med Engelska ligan.

    Sen tror jag det är lite enögt att säga att dom inte sa något om att Kim var dålig utan skyllde allt på Anders, båda har fått ta mycket skit för sina prestationer i landslaget men de tacklar kritiken olika. :)[/i]

    By Anonymous Anonym, at 9:34 fm  

  • Tips 1
    Kolla allsvenskans ranking kontra franska ligans.

    Tips 2
    95% av tiden tillbringar spelarna i sina klubblag. Det är där de skall bedömas med "Tips 1" i beaktande.

    Konstaterande
    När Zlatan spelar dåligt i landslaget så är det fel på hur landslaget spelar, enligt Bo P m fl. sk. experter.

    By Anonymous Anonym, at 4:12 em  

  • ...varför tror du spelare provtränar i en klubb innan de får kontrakt? TROTS att de spelat jättebra i sin gamla klubb i en bättre liga. Att man är "bra" i ett lag betyder inte nödvändigtvis att man är bra i ett annat lag (läs landslaget).
    ...varför väljer Lagerbäck allt som oftast Svensson före Källström i viktiga matcher? Lagerbäck har nog lite bättre koll på spelarna än du och alla andra s.k. supportrar.


    Ta matchen igår som exempel. Anders gör en grym insats matchen igenom - Källström gör inte många rätt i förta halvlek. Flera enkla passningar slår han bort där Lettland kunde kontra. Han utmärkte sig inte direkt i andra halvlek heller, bortsett från det obetydliga målet.

    Källström spelar i Lyon, vet. Svensson spelar i Elfsborg, vet. MEN det är väldigt oväsentligt i landslagssammanhang. Det gäller att prestera i landslagsmatcherna och landslagsträningarna för att bli värd en plats i startelvan, inte att ha ett kontrakt med Lyon, som för övrigt blev helt utspelade av Barcelona så sent som i september.

    I matchen igår fick Anders en 3:a i betyg av Svenskafans, och Källström fick 3+, det kvittar alltså hur bra Anders än är, ändå är det en oskriven regel som säger att Källström måste få bätte betyg än Svensson, iaf på svenskafans och av "supportrarna" i allmänhet. Källström var inte bra i första halvlek, snarare tvärtom, det måste även du hålla med om? Anders var däremot väldigt bra i förta. ALLTSÅ måste Kim ha gjort en obeskrivligt grym andra halvlek för att ens ha en chans att överglänsa Anders sett över 90 minuter(?) Börjar tvivla :O

    Nu ska jag be min engelske gode vän å se på matchen från igår, och be honom specialstudera sveriges 8a och 6a i matchen, och sedan be honom om en rättvis bedömning av de två. Återkommer ;)

    By Blogger Elloslinda, at 4:35 em  

  • Sverige mötte Spanien matchen innan. Då spelade Svensson. Totalt osynlig på en position där man skall vara väldigt delaktig i spelet.

    Som offensiv mittfältare skall man alltid vilja ha bollen och vara spelbar. Och när man väl får bollen skall man försöka hitta spelvägar framåt i banan. Observera ej sidledes eller bakåt.

    Det är mer regel än undantag att Svensson förefaller väldigt osynlig i den offensiva positionen.

    Kolla på de senaste matcherna och räkna antal ggr kommentatorerna säger Svensson. Jämför det med hur många ggr de säger Källström trots att han i bästa fall får lira 45 minuter.

    /tack och hej

    By Anonymous Anonym, at 5:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home