ELLOSLINDA

                                                                             

måndag, maj 15, 2006

Ett dilemma

Fotbolls-VM kommer allt närmare, likaså min familjs planerade Italienresa - och det är här mitt dilemma dyker upp likt ett sjöodjur ur en spegelblank sjö. Min kära familj har nämligen bestämt sig för att flyga tilll Rom i sommar, för att därifrån bila ner till Sicilien med en hyrbil. De planerar att åka kring den 25 juni, och komma hem kring den 10 juli. Som alla redan vet är det fotbolls-VM i sommar, och skulle jag följa med till Italien lär jag missa enstaka matcher, vilket för mig vore katastrof! Jag ska se alla matcher mästerskapet har att erbjuda - är det VM så är det! Men visst vore det härligt att se matcherna på storbilds-TV på någon fin uteservering i Rom med Italienska fanatiker, där kylan heller aldrig tycks försvinna.

Positivt med att följa med: Solsäkert. Varma kvällar. Trevliga människor. Storbilds-TV som visar matcherna. Restaurangbesök. Slipper få det långtråkigt hemma, kanske.

Positivt med att stanna hemma: Kan se alla matcherna med svenska kommentatorer. Kommer få ett hittills okänt belopp av föräldrarna bara för jag stannar hemma, pengar jag kan göra annat för (uppskattningsvis 1 000 kr). Blir som sagt ensam hemma, och kan då göra precis vad jag vill..


Tänk dig nu in i min sitaution för ett ögonblick, och skriv sedan ner ett par väl valda ord i en kommentar. Tack! :)

20 Comments:

  • Stanna hemma. Solsäkert. Varma kvällar. Trevliga människor. Storbilds-TV som visar matcherna. Restaurangbesök. Slipper få det långtråkigt utomlands. Vet aldrig vem man träffar hemma i kära Svedala. Slipper se italenare som är stolta som satan för sitt lag när dom enligt mig har den tråkigaste fotbollen i hela världen. :)

    By Anonymous Anonym, at 5:15 em  

  • Oj, då Elfsborg hade inte den tråkigaste fotbollen i hela världen? Hade fått den uppfattningen om dig :)

    Men har faktikst väldigt svårt att bestämma mig, och de lär boka resan snart...

    By Blogger Elloslinda, at 5:17 em  

  • Har nog sett ellos för lite för att bedömma det har bara sett 1 och 1/2 match med dem detta året så. Medan jag alltid avskytt italensk fotboll och italenska fotbollsspelare undantaget är väl Gattutso eller hur han nu stavar det. Vem har fått den smarta iden att åka iväg under fotbolls-vm? Om man ska åka utomlands då ska man självfallet till Tyskland eller? :)

    By Anonymous Anonym, at 5:31 em  

  • Ett litet tips då: se Elfsborg live någon gång i år! :)

    Aa det undrar jag också, har väl den stora oturen att min familj inte allt har det stora fotbollsintresset jag har. Pappa tar allt med en klackspark och sa igår efter Elfsborgsmatchen att "nu har du väl sett fotboll så det räcker på ett bra tag" och "alla VM-matcher kan du ju inte se, du kommer ju tröttna efter ett tag". Så det är där skon klämmer :)

    By Blogger Elloslinda, at 5:34 em  

  • Har sett dem live i år men det var på plastmattan så det var inte vad jag kallar fotboll det kallar jag fütsall. Sen är vägen från där jag bor till Borås inte alltför rolig att köra

    By Anonymous Anonym, at 5:48 em  

  • självklart är det enda rätta att stanna hemma. att både få rå om sig själv ett tag och dessutom kunna se alla vm-matcherna måste väl väga över om något?

    bjud in lite kompisar och köp hem lite gott käk till sveriges matcher också så blir det säkert kalastrevligt!

    By Anonymous Anonym, at 6:43 em  

  • Nja, inte så lätt att bara välja sådär ju...tror det skulle bli tråkigt att vara själv hemma i två veckor...även om jag kanske inte är riktigt själv hela tiden då men.. :)

    By Blogger Elloslinda, at 6:50 em  

  • du får bjuda in dina trogna bloggläsare ;)

    skämt åsido, kan du inte få dem att skjuta upp resan lite?

    By Anonymous Anonym, at 11:29 em  

  • Höhö, mina bloggläsare är nog de sista jag skulle bjuda in hit..iaf dom som regerar på IFKs forum på SF ;)

    Jooo, har försökt. Men, det är dels MYCKER dyrare att resa/bo på hotell/käka på restaurang mm i typ augusti..och dels för övriga Europa har semester framåt augusti och då kan vi inte bila runt så som vi tänkt, för då kan vi inte vara säkra på att få nogot hotell för natten, med tanke på alla andra turister. Dessutom börjar ju Allsvenskan direkt efter VM..och vem vill missa det? (:

    By Blogger Elloslinda, at 11:32 em  

  • okej, jag köper iaf två av argumenten. däremot brukar man alltid kunna hitta nånstans att bo om man inte är alltför kräsen, iofs vet jag inte hur det är i italien..

    hursomhelst tycker jag det låter lite på dig som om du hellre följer med på resan, så det kanske inte är lika svårt att välja som du säger :)

    By Anonymous Anonym, at 8:07 fm  

  • adam//
    pappa är en erfaren man och hansäger att det kan va så gott somomöjligt att hitta ett hotell på högsäsongen om man inte förbokat och har oturen med sig :)

    Nejnej, jag har långt ifrån bestämt mig. Sitter ju och väger för- med nackdelar dagarna i ända (:

    By Blogger Elloslinda, at 10:18 fm  

  • okej, som sagt har jag ingen erfarenhet av italien själv, så jag ska inte säga att han har fel.. :)

    har du varit i italien förut?

    By Anonymous Anonym, at 11:05 fm  

  • Vi är vana turister... (:
    Yes, har varit i Italien, var senast i Venedig 2004.

    By Blogger Elloslinda, at 2:44 em  

  • dåså, då vet du redan hur det ser ut ;) lite skillnad på norr och söder iofs..

    känner att jag inte är till nån stor hjälp, men i slutändan är det ju du som måste bestämma ändå.

    By Anonymous Anonym, at 2:52 em  

  • Har du tänkt på att det kan va jobbigt att vara ensam svensk fotbolls supporter i Italien. Men det är ju nästan samma sak som att vara ellos supporter i Serige så du borde ju vara van vid att vara ensam supporter. :)

    By Anonymous Anonym, at 3:51 em  

  • adam//
    Precis, men har fortfarande inte bestämt mig. Detta r helt klart årets största dilemma, hittills :)


    Dragis//
    Njaa, får la hoppas att Sverige möter Italien i en eventuell semifinal eller nåt då, men det vore visserligen rätt kul att jubla ensam när Italienarna svär å blir arga för ett baklängesmål :D Men har inte bestämt hur jag ska göra än. Lite läskigt att vara ensam hemma, för det är massa råttor i våran klädkammare, så ibland inbillar man sig att det är nån mördare där inne, och ibland inbillar man sig att råttan ska gå till attack (:

    By Blogger Elloslinda, at 1:27 em  

  • Man åker till tyskland och upplever festen istället!

    By Anonymous Anonym, at 8:12 em  

  • Anonym//
    Somliga har biljetter, andra inte. Jag tillhör kategorin "andra", tyvärr.

    By Blogger Elloslinda, at 8:23 em  

  • Vem behöver biljetter? Storbild i tyskland är bättre än tv både hemma och i italien!

    By Anonymous Anonym, at 8:41 em  

  • Finns ju fakrisk storbild i Sverige också eller har jag missat nåt?

    By Anonymous Anonym, at 7:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home