ELLOSLINDA

                                                                             

lördag, september 09, 2006

Klona Fröjdfeldt!

Orkar i vanlig ordning inte skriva någon matchrapport, speciellt inte idag efter onödigt poängtapp mot AIK. Men en sak vill jag säga redan nu; domarnas insatser ska inte behöva vara avgörande för ett riktigt bra lag. Elfsborg borde punkterat matchen redan i första halvlek, och därefter låsa densamma. I en sådan situation hade inte en utvisning spelat så stor roll. Tyvärr var Elfsborg väldigt ineffektiva idag, vilket blev oerhört straffbart. Men det jag grämer mig mest åt idag är ändå, ursäkta mig nu, domarens insats. Utöver massa småmissar, som i och för sig är acceptabla, gjorde han inte mindre än tre usla bedömningar. Felbedömning 1: Ilolas andra gula kort var max frispark, men verkligen inte gult kort! Och ramlade inte Gnagaren lite väl lätt? Felbedömning 2: Om det inte var offside i samband med AIK:s kvitteringsmål, när är det då offside? Eller har offside-regeln försvunnit? Felbedömning 3: Utvisningen som drabbade AIK var frispark för Elfsborg, inte gult kort. Och, verkligen inte rött kort!

Det är just dagar som dessa man önskar att det var lagligt att klona människor. Att klona Fröjdfeldt. Enligt mig är Fröjdfeldt lika outstanding inom domarkretsen som Elfsborg är i Allsvenskan i år. Gnaget kommer inte vinna guld i år, jag såg det idag.

AIK-klacken då? Hoppa, sjunga och klappa kan dom allt. Måste villigt erkänna att AIK: s supporterklack imponerade på mig idag, har sällan skådat så många bortasupportrar i Borås tidigare. Tror aldrig det hänt. Inte ens då Bajen invaderade Borås tidigare i somras, eller då IFK sedvanligt vallfärdar på R40 en gång om året då det vankas västkustderby i stan. Så, all heder åt de AIK-supportrar som var på plats. Jag stötte faktiskt själv på ett antal Gnagare som var rätt trevliga. Vet inte om jag blev förvånad eller ej. Ryktet är väl inte det allra bästa. Jag måste även få kommentera Göran Lohnes uttalande innan matchen, något som gjorde att jag blev fruktansvärt irriterad. Lohne sa nämligen upprepade gånger att AIK utan tvekan hade sveriges bästa bortaklack. Det skar i mina öron. Vad fick han ut av det? Vad?

Jag har hur många tankar som helst inom mig nu. Vet knappt om jag vill, orkar och känner för att dela med mig av dessa. Tankar om Elfsborgs fortsatta guldjakt, AIK:arna som just nu härjar fritt på vårt forum på svenskafans och domarinsatsen, bland mycket mycket annat...

1 Comments:

  • Det är en intressant satsning som AIK gjort. Att lägga lite pengar på nya spelare och resten på att köpa domarna (och vissa motståndare)i Allsvenskan. Okej om detta vart första gången, men nu har det ju hänt i varenda match i år. Vill minnas att de har fått iallafall 4 felaktiga straffar med sig, några offsidemål och andra märkliga domslut med sig. Dessutom "råkade" annars så bländande Petter Wastå i Kalmar tappa in två bollar mot just AIK, och Woxlin i Gefle "råkade" missa sin första straff mot just AIK. Ingen någonsin kan få mig att tro att det är tillfälligheter som spelat in i samtliga omgångar.

    Domarinsatsen får ändå anses som genial om man jämför med när Elfsborg blev fullständigt bortdömda i cupen mot Helsingborg. Hur problemet ska lösas är svårt att svara på, men klart är ju iallafall att det inte finns en enda svensk av de 9 miljoner i vårat land som kan dömma fotboll. Kan man importera de bästa spelarna borde man också kunna importera de bästa domarna. Alternativt spela 1 match om dagen och låta Fröjdfeldt dömma samtliga allsvenska matcher.

    By Anonymous Anonym, at 11:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home