ELLOSLINDA

                                                                             

fredag, september 08, 2006

Kort träningsrapport

Tidigare idag var jag på Elfsborgs träning på Borås Arena. Det första jag la märke till var att de hade satt upp en grön presenning över staketet som skiljer AIK-sektionen, Knallelandsläktaren, med den övriga arenan. Black Army verkar tydligen skrämma Elfsborg. För Elfsborgs agerande måste väl ända vara av säkerhetssjäl inför vad som komma skall?

Träningen inleddes med en sedvanlig uppvärmning, därefter hade de diverse teknikövningar med- och utan boll. De började utan boll, med att ta snabba lätta steg mellan varje steg i "repstegen", detta upprepade de ett par gånger. Sedan gjorde de en likartad övning med snabba förflyttningar, men denna gång i sidled och utan repstege. I den sista övningen utan boll skulle de snabbt springa slalom mellan fem slalompinnar, och i denna övning visade även Magnus Haglund sina oanade kvalitéer, inför ögonen på ett tiotal åskådare på läktaren. Efter cirka en kvarts vidare dribblingsövningar var det dags för spel på knappt halva planen, och dessutom utan målvakter. De var uppdelade i två lag utan målvakt där de skulle hålla bollen inom laget, dessutom fick de inledningsvis bara nudda bollen två gånger, alltså mottagning och passning, innan de var tvugna att skicka bollen vidare till någon medspelare. Efter att de hade kört denna övning en stund gjorde Haglund det ännu svårare för spelarna - nu fick de bara nudda bollen en gång! Snabbt tänkande och snabba fötter, med andra ord. Nu vet jag inte hur andra Allsvenska lag tränar, men jag skulle tippa på att det är Elfsborgs one touch-spel på träningarna, i kombination med att det är oerhört duktiga fotbollsspelare, som är den stora nyckeln till Elfsborgs framgångsrika passningsspel i Allsvenskan.

Avslutningsvis spelade de elvamannafotboll i cirka 20 minuter, västar mot svarta. I laget med oranga västar spelade den ordinarie startelvan, och i det svarta laget spelade de som brukar förpassas till bänken, eller läktaren. Spelet såg bra ut, och jag tror att västarna vann med 1-0, tyvärr är jag inte helt säker eftersom jag fick ett telefonsamtal då jag misstänker att västarna gjorde mål.


• Samtliga spelare var med på dagens träning, alltså även Magnus Samuelsson, Mathias Svensson och Jon Jönsson.

• Anders Svensson såg förhållandevis pigg ut på dagens träning trots match så sent som igårkväll, om än bara i 40 minuter. En något högre felprocent än vanligt i passningsspelet var det dock idag, vilket säkerligen beror på gårdagens match mot Liechtenstein (3-1).

• Det ser ut som hela Léandre Griffits värld går under, då passningarna till honom uteblir. Sött! :)

• Jag vet inte hur många gånger jag hörde "Bra Jon!" från lagkompisar idag, men med all rätt, för Jon var oerhört duktig idag!

• Massör-Olle är en hejare på att snurra runt en fotboll på fingret, heja!