ELLOSLINDA

                                                                             

torsdag, augusti 31, 2006

Fotboll och våld

De senaste dagarna har jag läst många upprörda inlägg på olika forum, i synnerhet på www.svenskafans.com och www.vigule.se där skribenter är minst sagt upprörda över hur våldet börjar ta över på fotbollsläktarna. Och ja, jag står bakom varenda ord de skriver.

Debatten fick väl sin början efter det som utspelade sig i samband med stockholmsderbyt på Söderstadion i måndags. Många menar att Söderstadion är en för riskabel arena att spela derbyn på, och det kan jag hålla med om till viss del - arenan blir packad till bristningsgränsen och åskådarna är placerade väldigt nära planen. Men samtidigt kan man ställa sig frågan om inte raketerna och de bengaliska eldarna även hade kunnat smugglats in på en arena som Råsunda? Och då dessa föremål väl är inne på arenan är jag säker på att det inte finns någon återvändo för publikvakterna, vare sig arenan heter Söderstadion, Borås Arena eller Råsunda. Jag vill dock poängtera att jag är medveten om att de som är mest inblandade inte bör klassas som supportrar, då de till 95% bara är där för att sabotera. Jag har alltid tyckt att Hammarbys supportrar är de bästa och de trevligaste i landet, och det står jag fast vid även idag.

Även inom en så fredlig supporterklubb som Guliganerna börjar det urarta en aning. Det jag främst syftar på skedde tidigare i somras i samband med att Elfsborg gjorde mål mot Hammarby, då någon på Elfsborgsläktaren tände en bengalisk eld med gul rök; festligt för ögat, farligt för människan. I samband med att röken spred sig under hela läktarens tak hör jag en man snett bakom mig säga "åh vad bra att det kommer massa rök nu, då kan jag tända en cigarett utan att någon märker det". Personligen hatar jag cigarettrök, och dessutom är det rökförbud på alla läktare på Borås Arena - ändå tänder denne man en cigarett.

Han/hon som tände den bengaliska elden på Borås Arena blev portad från alla Elfsborgsmatcher säsongen ut, vilket jag tycker är helt rätt. Sådana strikta regler är till för att följas, och jag är tämligen säker på att den som tände elden visste vad konsekvenserna kunde bli. Några dagar efter det inträffade läste jag på vigule.se att en skribent där tyckte att straffet var fel; han ville att den portade istället skulle få se matcherna tillsammans med en övervakare på arenan, och om han skötte sig säsongen ut, skulle han få säsongsbiljetter till nästa års hemmamatcher på Borås Arena från IF Elfsborg. Snacka om att gräva sin egen grav! Jag som ungdom är relativt säker på att hans förslag skulle uppmuntra vissa, med något mindre vett än mig, att fortsätta tända bengaliska eldar då de vet att de får säsongsbiljetter som "belöning". Det enda rätta i mitt tycke är att porta dem från arenaorna för en lång tid framöver.

Hatramsor ser jag dock inte lika skeptiskt till, för att sjunga saker som "hata, hata, hata Göteborg" tycker jag är helt okej, det ska ärligt sägas att även jag kan sjunga med lite smått i sådanda stygga sånger. Hatet till sina värsta konkurrenter, i synnerhet IFK Göteborg för vår egen del, tror jag aldrig kommer försvinna. Likaså relationen mellan Djurgården, AIK och Hammarby, ja ni förstår. I dessa sammanhang tycker jag man får hata sina motståndare, så länge det inte leder till allt för negativa konsekvenser. Att däremot sjunga "låt han dö", är inget jag gillar att Guliganerna sjunger. Jag är medveten om att de främst sjunger så då de anser att en motståndare har filmat, men det är inget att skämta om.

7 Comments:

  • Det är skillnad på fans och "fans". Personen som tände den bengaliska elden på BA hade antagligen inte samma avsikt med den som de "fans" i Bajen som försökte pricka domarna med sina eldar. Men regler är ju ändå regler och ur säkerhetssynpunkt bör det vara förbjudet.

    När det gäller hatramsor håller jag inte med dig på nåt sätt. För mig är det obegripligt att man tar tid från att älska sitt eget lag till att hata något annat. En riktig supporter stöttar alltid sitt eget lag istället för att kasta skit på motståndarna (hur värdelösa dom än är). Varför skulle någon som kallar sig fotbollsfan välja att sjunga "Hata Göteborg" när man kan sjunga "Älska Elfsborg" ?

    Ibland kan det dock bli ganska komiskt, minns bl.a. en match för några år sedan då AIK låg näst sist och DIF i toppen och gnagets "fans" endast ägnade sig åt att skrika hur dåliga Djurgården var. Vad tänkte dom på!? Aik-fansen stod på ena sidan och skanderade "Hata Djurgården" medan djurgårdana stod på andra sidan och sjöng "Gnaget åker ur i år". Sånt kan vara roligt.

    By Anonymous Anonym, at 5:31 em  

  • Borde naturligtvis klargjort att även jag vet att det är skillnad på fans och "fans". Sen kan jag väl hålla med om att man självklart ska lägga sin energi på att stötta sitt eget lag. Menar bara att jag tycker det är okej om man någon gång då och då sjunger "hata, hata, hata xxxxxxxx". Något annat som jag tycker är lite roligt är när Guliganerna fyller i med ordet "hata" mellan varje gång motståndarlaget skandalerar sitt klubbnamn.

    By Blogger Elloslinda, at 5:41 em  

  • Jag tycker att du är lika småborgerlig som surgubbarna på vg. Rubrik "fotboll och våld" och sedan handlar inlägget om någon som tänder en cig typ. Ungefär som när vg-gubbarna snackar om att guliganerna är huliganer bara för att en bengal tänds eller när BT matar på med sin sensationsjournalistik.

    By Blogger Röd Guling, at 11:00 em  

  • Du skriver bra faktiskt ;) Hela 44 i lix har din text! http://www.pressylta.com/lix/

    By Blogger Isak, at 3:27 fm  

  • Alla har sina egna politiska uppfattningar, och själv kan jag ärligt säga att jag ska rösta borgerligt. Men jag kommer nog aldrig tycka att idrott och politik har så mycket med varandra att göra, så jag brukar inte tänka i de politiska banorna då jag skriver poster på min blogg. Dessutom tror jag inte heller det är någon vits om alla tycker precis likadant i alla frågor.

    Jag har aldrig påstått att det är huliganvarning på att tända en cigarett på en arena eller att tända en bengal. MEN, regler är till för att följas, och gör färre och färre där, tror jag att läktarvåld och annat kommer allt närmare till hands på arenorna. Sen är alkoholen en annan orsak till mindre väl genomtänkta ageranden på en arena.

    Vissa saker trodde jag sa sig själv, men i fortsättningen får jag nog vara än mer noggrann i mina bloggposter.


    Isak// Det var otroligt skönt att höra att någon uppskattar det jag skriver, både du och LIX! :)

    By Blogger Elloslinda, at 10:41 fm  

  • Dina politiska åsikter eller vad du ska rösta på har inte med saken att göra. Småborgerlighet är snarare en mentalitet än en sakpolitisk uppfattning. Tyckte bara att det var en fjantig rubrik med tanke på innehållet i texten och jag har inte ändrat ståndpunkt. Visserligen är det ett bekymmersamt samhällsproblem att människor som är 19 bast lägger sig till med en småborgerlig Rune Lundblad-inspirerad mentalitet men det är en helt annan historia.

    By Blogger Röd Guling, at 3:05 em  

  • I så fall hade det räckt att skriva att du inte tyckte min rubrik passade till innehållet.
    Sen vad åldern, Runa Lundblad och min mentalitet har med saken att göra kan jag inte riktigt förstå.
    Men vad vet jag, man kanske får helt ändrade åsikter när man fyller 28, den som lever får se :)

    Alla har olika uppfattningar om allt, det är inget att haka upp sig på eller bli ovänner för.

    By Blogger Elloslinda, at 5:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home