ELLOSLINDA

                                                                             

måndag, maj 14, 2007

Gnälliga Kalmar!

Vi kom iväg till Kalmar till slut, mamma och jag. Bil från Borås till Värnamo, och tåg från Värnamo till Kalmar. Mamma ville nämligen inte köra så långt med bil idag, och samtidigt gick det heller inte några tåg med lediga platser från Borås till Kalmar, så det fick bli från Värnamo. Tänker inte skriva något om matchen i sig, mer än att Kalmars vinst var helt rättvis sett över 90 minuter, men om matchen hade pågått i tio minuter till, kunde slutresultatet bli något annat än det som skrevs. Låt mig istället gå in på dagens huvudämne för mig och mamma: gnälliga, barnsliga, och patetiska Kalmarsupportrar. Hörde förresten inte Kalmars supporterklubb någon gång under hela matchen, även om vi stod på samma läkatre som dem, och då de dessutom spelade en bländande fotboll och ledde med 2-0. Pinsamt, Kalmar.

Jag tror aldrig jag varit så lättad av att lämna en stad som jag var ikväll när tåget åkte från Kalmar central klockan 19:06.

Nu känner jag för att gå in på alla övriga händelser från Kalmarresan, efter vissas önskemål ;) Kan ju ta det i kronologisk ordning för enkelhetens skull. Jag vet att vissa av dessa incidenter är mer intressanta än ändra, men jag känner ändå för att skriva ner allt som har en antydan till "onormalt betéende". Och de som inte känner sig manade av att ta del av händelserna i Kalmar, behöver heller inte läsa nedanståde. Skriver mest för att det känns skönt för mig själv att skriva av mig lite. Nu tror säkert många att jag är helt störd, men jag tror det enda problemet är att Elfsborg betyder för mycket för mig...

Incident 1) Ungefär en timme före avspark står jag och mamma på läktaren, och jämte oss ställer det sig en Kalmargubbe i 60-års-åldern, och det första han säger är "Det regnar alltid i Borås", med betoning på "alltid". Okej, noterbart, vad ville han oss med det? Som om inte det skulle vara nog, sedan kommer han med ett otal andra helt ointressanta upplysningar om bland annat sig själv, som exempelvis att han heter Holm i efternamn, att han jobbat på cirkus i 22 år, och att Mobaecks fru är lärarinna i Borås. Pajas! Höhö. Ingen bryr sig om tjötiga Kalmarmän, 60+, inte ens mamma, även om han nog hoppades.

Incident 2) I en situation i första halvlek blev Wiland liggandes på gräset efter ett ingripande, men spelet fortgick dock. Sedan när domaren väl blåste av efter ett ogiltigt Kalmarmål i sekvensen därpå, började hela Fredriksskans att bua och busvissla åt att Wiland låg där på marken och hade ont. Det dröjde ett par minuter innan Wiland var på benen igen, och då var allaKalmarsupportrar fruktansvärt frustrerade, och fortsatte att bua och busvissla åt Wiland när han reste sig upp, trots att de då ledde med 1- eller 2-0. Jag applåderade då åt Wiland för att visa mitt stöd, även om jag vet att han inte hörde det. Sedan, i en situation i andra halvlek, fick en Kalmarspelare bollen i huvudet tror jag, och blev liggandes en lång stund. En tystnad spred sig över Fredriksskans. Båren kom in, och jag började busvissla så högt jag kunde för att dels visa mitt missnöje till Kalmars spelfördröjelse, men dels för att göra precis som Kalmarsupportrarna gjorde i förtsa halvlek: busvissla åt en spelare som blivit skadad. Jag busvisslade då de rullade ut honom på båren, samtidigt som applåderna från Smålänningarna hördes allt högre. Och det var då en gubben jämte mig blev helt vansinnig på mig. Han sa då till mannen bredvid sig, något i stil med "Nä, hon busvisslar åt en skadad Kalmarspelare. Vilken jävla dålig stil", på gnällig småländska, och syftade på mig, samtidigt som jag såg att blängde lite åt mitt håll då orden lämnade hans mun. Jag fortsatte busvissla en liten stund till, innan jag sa till honom att "jag gjorde bara som ni gjorde mot Wiland i första halvlek, typ". Då blev han tyst, åldringen till höger om mig. Under den resterande delen av matchen märkte jag att han blev mer och mer irriterad på mig, utan någon som helst anledning. Men det gjorde inte mig någonting, snarare tvärtom. Varje gång jag busvisslade åt något som gjorde mig upprörd kollade han på mig precis som om mina busvisslingar var olagliga på fotbollsläktaren.

Incident 3) Då Kalmar ledde med 2-0 bestämde jag mig för att om nu Elfsborg skulle reducera så skulle jag bara avge en lätt och sansad applåd från mina iskalla händer, för att inte göra bort mig allt för mycket bland alla Kalmarsupportrar runt omkring mig, om nu Elfsborgs reduceringsmål skulle bli det enda i matchen. Så blev det dock inte, för efter Anders snygga reduceringsmål från cirka 25 meter hörde jag mig själv skrika "Jaaaaaaaa!!" med en stämma som nog de flesta skulle förknippa med en pipig femårig tjej som för första gången åker flumriden på Liseberg, om än med en lite gladare ton än den som skulle råda i flumriden för femåringen. Samtidigt som jag skrek så där, vände jag mig om och applåderade allt vad jag kunde mot en fruktansvärt irriterande Kalmarsupporter som hela tiden sa "sååja" så fort en Kalmarspelare tog bollen från en Elfsborgare. Ren inpulsgrej även det, men det kändes helt rätt. Jag skrek och applåderade dock förgäves. Tyvärr.

Incident 5) Bakom mig stod det två Elfsbrgare, det var dock bara en av dom som hade Elfsborgshalsduk. Till en början, bör tilläggas. För då andra halvlek hade dragit igång märkte jag att han inte längre hade på sig sin gulsvarta halsduk. Skämdes han över att vara Elfsborgare, tro? Dålig stil i så fall.

Incident 6) Direkt efter matchen när folket började strömma ut, berättade jag för mamma med en väldigt arg och irriterande stämma om hur dåligt Kalmarsupportrarna betedde sig där i incident två. Jag sa som det var till henne, att jag busvisslade när en Kalmarspelare låg skadad, eftersom alla Kalmarsupportrar buade och busvisslade när Wiland låg skadad och då han sedan reste sig upp. Mamma instämde. Under hela min berättelse till mamma hade jag en röd Kalmarsupportrer tätt till höger om mig som lyssnade på varenda ord jag sa till henne, och det gick inte en sekund utan att han smålog, eller låt mig säga hånlog, mot mig. Går ju att bli arg för mindre saker, om jag säger så. Jag glodde lite tillbaka, för jag var fruktansvärt arg och irriterad på Kalmarsupportrarnas uppträdande den här kvällen. Jag måste väl även erkänna att lite av min ilska berodde på Elfsborgs dåliga spel.

Incident 7) Efter matchen tog jag av mig min jacka för att istället lämna arenan iklädd min gula nyinköpta matchtröja som jag hade under jackan. Allt för att visa att jag inte skäms för att hålla på IF Elfsborg även i motgångar. Snarare tvärtom. Jag höll dessutom upp min Elfsborgshalsduk med texten "Svenska mästare 2006" ovanför huvudet en kort stund, och det tog inte många sekunder innan en Kalmarsupporter kom fram till mig och försökte göra sig lustig. "Du kan slänga den där halsduken nu", sa han och log. Svarade då snabbt tillbaka "Det kan du också göra, om nu ditt lag hade haft förmågan att kunna vinna SM-guld någon gång". Då blev han tyst.

Incident 8) Då vi precis lämnat arenan för att gå mot stationen går vi förbi ett flertal bussar med passagerare i, de hade varit på matchen. I en av bussarna var det en kille i 15-års-åldern som inte visste hur han skulle bete sig efter en vinst, och då han såg mig kom gåendes med min Elfsborgströja började han med de så populära "slängkyssarna" som var populära när man gick i lågstadiet, typ. Fick flera sånna av honom, det var smickrande! Han fick faktiskt en tillbaka av mig för att visa min uppskattan. En liten sommarflört, kallar jag det. Undra vad han ville med det. Tror han helt enkelt inte "visste" hur man beter sig efter en vinst, han kunde nog inte behärksa sig, stackarn. Och, jag hoppas ni insåg ironin i det där med "sommarflört".

Incident 9) När vi börjar närma oss stationen har vi tre killar till höger om oss, uppskattningsvis kring 18-20 år, och då de får syn på min Elfsborgströja börjar de först att sjunga "Vilken skam, landslagsman", men då de märkte att jag ignorerade deras falska stämma börjar de istället att sjunga "Ja han är petad av Källström" för att försöka provocera mig, eller nåt. Då de upprepat den där ramsan ett antal gånger, så vänder jag mig mot dem och säger "Ni har ju inte ens nån landslagsman" med gliten i ögat samtidigt som jag var fruktansvärt irriterad. Då blev de tysta.

Incident 10) Då vårt tåg precis hade kommit till Kalmar, och dörrana öppnades för att släppa ut de resenärer som var i tåget, gick jag och mamma in i tåget innan alla resenärer hade gått av. Det kunde väl inte göra något? Det fanns ju gott om plats för båda av- och påstigning samtidigt. En lite finare dam som just skulle gå av tåget, verkade dock inte gilla min och mammas bryska försök att gå in före alla hade gått ut, och därför sa hon "Ni kan väl vänta tills vi stigit av tåget först?" med en väldigt arg röst. Jag orkade inte bry mig om henne, utan fortsatte att gå in i tåget. Jag hade då min mamma bakom mig, och då mamma försökte bry sig genom att svara något i stil med "Tror du vi har tid att vänta här tills alla har gått ur tåget?". Mammas rappa replik var nog droppen för damen, för precis efter det tacklade hon till mamma med en armtackling, och försvann sen snabbt ut ut vagnen. Vissa lever efter strikta regler och tål inga skämt. Där Kalmartanten är ett levande exempel på det. För mig och mamma kändes hela Kalmar som ett enda stort skämt. Vi var så fruktansvärt glada av att lämna Kalmar, och kunde därför kosta på oss ett skratt. Efter mammas chockerande, om än ironiska, svarsreplik till damen, fick jag en väldig skrattattack som jag aldrig fått innan. Då jag skrattade åkte nämligen hela ryggraden ur led, och även revbenen, kändes det som. Kunde knappt andas in, för då stramade det till i hela överkroppen på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare. Kunde dock inte hejda mitt skratt, utan fortsatte, även fast det var en plåga för kroppen. Nu känns det dock mycket bättre, men bäst av allt är ju ändå att slippa gnäll-Kalmar.

Alla borde få uppleva att vara på "Norra stå" på Fredriksskans, det var bland det värsta jag gjort, men nu är det över. Ett par tips till de som planerar att utsättas för samma plågor som jag och min mamma, är att inte slösa ut mer pengar på entrébiljetter än nödvändigt; är du under 30 år eller över 50, köp ungdomsbiljett/pensionärsbiljett! Och för att göra dig hörd bland tusentals Kalmarsupportrar, köp en visselpipa. Och då du tröttnar på allt gnäll, lämna arenan direkt och ignorera de dussintal Kalmarsupportrar som kommer fram till dig för att försöka visa den så obefintliga Kalmarhumorn. Gnälligt var ordet.

Örebrosupportrarna ska ha en elogé för sitt uppträdande vid matchen Örebro - Elfsborg. De skötte sig helt normalt, alltså så som man är van att se motståndarsupportrar. Kalmarsupportrarnas beteenden är dock så överdrivna och chockernade att det inte ens går att översätta händelserna till ord. Tro mig. De incidenter jag skrev här ovan var ändå bara några exempel av allt vi fick genomgå på vår plågsamma resa till Kalmar. Det är inte lätt att vara svenska mästare.


Krossa Trelleborg, tack...

52 Comments:

  • Underbart blogginlägg, Skrattade från början till slut. Hoppas du njöt utav den fina fotbollen Kalmar presterade. Sen trodde jag alla visste att man helst bör undvika fisförnäma tanter eftersom dom är lika tjuriga oavsett varifrån dom är. Hittade förresten hit från den här fina blogsidan: http://kffsnack.blogspot.com/, kan varmt rekomenderas.:)

    /Utlyttade kalmarit som saknade sin hemstad när han läste artikeln:P

    By Anonymous Anonym, at 12:31 em  

  • Det är lätt att kasta sten i glashus, era sk. supportrar har betett sig på precis samma sätt de gånger jag har varit på plats i Borås. Jag tror helt enkelt att du är bitter, med all rätt. Det hade jag också varit efter en sån insats.

    Sen ang. landslagsdiskussionen. Jag ser hellre att vi inte har en enda landslagsman i truppen än en kinkig jävel som Anders Svensson. Fyfan vilken lipsill säger jag bara!

    /Kalmar til' I die!

    By Anonymous Anonym, at 12:35 em  

  • Stor humor. Men hela inlägget är väl menat som ett skämt va?

    Ps. 2-1!

    KFF tills jag dör..

    By Anonymous Anonym, at 12:42 em  

  • Anonym 3// Nej, inlägget var inte menat som skämt, om Kalmar FF hade betytt ALLT för dig hade du också förstått, alltså om det hade varit ombytta roller på Borås arena nu i höst.

    Ska för övrigt återkomma till Kalmar och filma på eran HEJARKLACKSLEDARE som springer fram och tillbaka på södra(?) läktaren och försöker få igång publiken med "klapp klapp, klapp klapp klapp, klapp klapp klapp klapp, klapp klapp - Kalmar!". Stor humor ;)

    Väl mött.

    By Blogger Elloslinda, at 12:54 em  

  • Mobaecks fru måste göra ett dåligt arbete som lärarinna i Ellos, med tanke på din stavning.

    By Anonymous Anonym, at 1:22 em  

  • Duva// Är det något speciellt du syftar på i texten? Och vad är det som som säger att hon undervisar i svenska?

    By Blogger Elloslinda, at 1:28 em  

  • Anonym 2// Lite halvroligt att du inte ens nämner hur Anders är på planen istället, det är väl det mest väsentliga med fotbollsspelare?

    By Blogger Elloslinda, at 1:35 em  

  • Om den här texten är ett skämt måste det var det roligaste skämtet genom tiderna. Är den på allvar är det också hur kul som helst.

    Heja KFF!

    Ps. Anders Svensson ser förståndshandikappad ut.

    By Anonymous Anonym, at 1:44 em  

  • Anonym// Det är INTE ett skämt.
    Och sen skulle jag väldigt gärna vilja se en bild på dig, eftersom du kan säga att Anders ser förståndshandikappad ut. Skicka den finaste bilden du har till linda_2001_@hotmail.com så ska jag ge dig en rättvis bedömning. Ser fram emot bilden.

    By Blogger Elloslinda, at 1:48 em  

  • Vilken jävla slyna du verkar vara. Väl mött 4 augusti, om du och dina andra elfsborgssupportrar vågar er ut på stan!!!

    /KFF Hardcore!

    By Anonymous Anonym, at 2:28 em  

  • Nåja. Jag satt på huvudläktaren och busvisslade jag också när Wiland sprang ihop med sin back och blev liggande. Och som alla andra busvisslade vi åt domare Strömbergsson som blåste av spelet precis när Ari skulle slå in den i mål. Inte åt skadade spelare. I andra halvlek hade vi en exakt likadan situation när Kalmars keeper smäller ihop med en back och båda blir liggande. Denna gång blåser Strömbergsson INTE.

    Att han sedan blåser av direkt när Victor Elm får en rökare av Jon Jönsson i skallen är helt riktigt. Vid huvudskada SKA han nämligen blåsa, men inte ska han blåsa för att Wiland får ont i armbågen! Victor Elm fick en rejäl hjärnskakning och var helt groggy, men du tyckte tydligen att det kunde du gott bua åt. Du kan inte så mycket om fotboll va?

    Med din attityd hade du nog fått sura kommentarer och arga blickar på vilken läktare som helst. Prova att köra samma stil på t.ex. Råsunda.

    Jag har två säsongsbiljetter varje år och viker gärna en av dem åt dig till nästa år så kan jag förklara lite av spelet för dig. Och som bonus har jag en bänkgranne som är domare. Han kan ju köra lite regelgenomgång. Du tycks behöva det.

    För övrigt tycker jag att Mobaeck är riktigt bra! Där har ni fått fram en kanonspelare!

    Är du släkt med Anders Svensson förresten? ;-)

    /Huggarn

    By Anonymous Anonym, at 3:01 em  

  • Skulle förresten vara kul om folk skrev ut sitt namn istället för att vara helt anonym...

    Anonym//
    I så fall kom busvisslingarna och buandet med ett par minuters fördröjning till mina öron, för publiken buade åt Wiland personligen, inte BARA Strömbergsson. Nu buade alltså åt en spelare som låg skadad, och sedan när han reste sig upp. Jag buade åt en skadad KFF:are, vad är skillnaden?

    Jag var konsekvent, inget annat. Sen det där men att jag inte kan mycket om fotboll får du gärna tro. Tror inte vilken 20-årig tjej som helst följer sitt lag i hela Sverige och bara missat tre hemmamatcher sen 2000. Är uppväxt med fotbollen.

    Höhö! Nu var du riktigt rolig! Om du går tillbaka i mitt arkiv här på bloggen till december 2006, kan du läsa min reserepport från Stockholm där jag var på just Råsunda och såg AIK-Elfsborg i Royal League. Jag följer mitt lag, till skillnad från Kalmarsupportrarna som brukar vara näst intill obefintliga på Borås Arena/Ryavallen ;)

    Tar gärna en biljett, om du fortfarande står för ditt ord(?)

    Mobaeck har blivit riktigt bra efter att han blev omskolad till högerback, inget snack om saken.

    Nej, är inte släkt med Anders Svenssson. Inte vad jag vet, i alla fall ;)

    By Blogger Elloslinda, at 3:16 em  

  • kff hardcore// Höhö! Att läsa "hardcore" och "kff" i samma mening var det roligaste jag läst på väldigt länge :D Humor! Och det ska bli intressant att se hur många Kalmarsupportrar som kommer till Borås den 4 augusti över huvud taget, lär antagligen inte se den minsta tillskymmelsen till rödvita halsdukar och matchtröjor på stan före match. Ses, gullunge.

    By Blogger Elloslinda, at 3:20 em  

  • Ja, om någon buade åt Wiland så var det lågt, men jag buade åt domaren i det läget (satt på norra). Även om du buade år Elm vid hans huvudskada för att "hämnas", gör det då dig till en bättre människa? Kan för övrigt tillägga att Elm är på bättringsvägen, men diagnosen lyder "kraftig hjärnskakning". Vad är Wilands diagnos? Lipsill?

    By Anonymous Anonym, at 4:08 em  

  • "Om någon buade åt Wiland så var det lågt"? Var du ute och köpte korv i momentet då Wiland blev liggandes eller?

    By Blogger Elloslinda, at 4:10 em  

  • Faktum kvarstår, man ska inte gnälla om man beter dig lika lågt eller ännu lägre. Då saknar man trovärdighet.

    By Anonymous Anonym, at 4:17 em  

  • Har jag gnällt vid den incidenten? Citera mig i så fall...

    Jag busvisslade åt en skadad Kalmarspelare, det står jag för, tror också du skulle bli väldigt upprörd om du höll på Elfsborg. Skillnaden är ju bara den att ni inte ens står för att ni buade åt Wiland.

    Varför var publiksiffran så låg förresten? Bara 5000 en solig söndagseftermiddag, jag förstår ingenting. Nog för att ni är smålänningar men...

    By Blogger Elloslinda, at 4:22 em  

  • Tycker hela din text är ett stort gnäll.

    By Anonymous Anonym, at 4:25 em  

  • Då skulle du försökt se matchen från ett åtminstone neutralt persepktiv från "norra stå". Jag har varit på väldigt många bortamatcher genom åren, och Kalmarsupportrarna är i en klass för sig, tolka det hur du vill. Hade inte skrivit posten över huvud taget annars. Okej?

    By Blogger Elloslinda, at 4:29 em  

  • Ja ja, mycket tjafs här bland kommentarerna. Det viktigaste är ju ändå att Kalmar hade fotbollsskola med Elfsborg (i dryga 60 minuter i alla fall) och bjöd svenska mästarna på första förlusten. Kul med Anders Svenssons gula kort förresten.

    Heja Kalmar.

    /Björn

    By Anonymous Anonym, at 8:09 em  

  • Ja du, vad skall man säga om det du skriver? Jag är en tidigare väldigt aktiv ellos supporter, men eftersom jag numera bor i Stockholm ser jag inte så många matcher längre.

    Jag är ledsen linda, men är inte din text lite väl bitter? Det du skriver händer på samtliga allsvenska arenor. Din poäng angående publikstorlek känns oxå tveksam, för inte hade vi mer folk när vi spelade på en skitarena (rya)?

    Kalmar var förbannat bra och det räcker nog med att konstatera det!

    gultegott

    By Anonymous Anonym, at 10:25 em  

  • Anonym//
    Du är en gammal Elfsborgssupporter och kallar "ditt" lag för "Ellos"? Går inte riktigt ihop.

    Och sen skrev jag väldigt tidigt i min text att Kalmar vann rättvist, eller?

    Och sist då, jag vet att sånt förekommer på alla Allsvenska arenor, men inte i den utsträckning som i Kalmar. Har sett väldigt många bortamatcher genom åren, mamma också kan tilläggas, och hon höll också med om att Kalmarsupportrarna var aningen speciella i sitt förhållande till Kalmar FF. Så var det! Och jag står för att jag även tycker det.

    By Blogger Elloslinda, at 10:34 em  

  • Du, det här med regler inom fotbollen, det är nog inte riktigt din starka sida, va? Den där situationen med Wiland rekommenderar jag dig att försöka komma över på film, och veva om och om igen ett antal gånger, tills du har uppfattat den på ett korrekt sätt. Din beskrivning av den är sensationellt felaktig, och du har ju över huvud taget inte förstått vad folk var upprörda över.

    Sedan kan man ju, med tanke på din kritik mot Kalmars klack, roa sig med att fråga dig hur bra bortafölje ni själva har. Om jag inte är helt ute och cyklar så bor det nästan exakt 100.000 personer i Borås kommun, och ni är regerande svenska mästare, men kunde ändå inte uppbringa mer än marginellt större bortafölje än genomsnittet, till en förhållandevis kort bortaresa. Säsongen 2005 var jag i Borås när KFF spelade borta mot Elfsborg, och trots att vi då var allt annat än regerande svenska mästare, och trots att det i Kalmar kommun bara bor drygt hälften så många som i Borås så var vi då klart fler än ni var i söndags. Kasta inte sten i glashus.

    By Anonymous Anonym, at 10:44 em  

  • Har jag nämnt något om domarens insats i det momentet? Nej. Har du en aning om mina kunskaper inom fotbollsregler? Nej.

    Sen där där med Kalmars klack. Ni hade hemmaplan, ni ledde, ni spelade bra fotboll, jag stod högst 30-40 meter meter ifrån klacken. Är det då så konstigt att jag ifrågasätter er klack när den INTE ens hörs? Nej. Har inte nämnt någonting om hur många som bor i Borås kommun jämfört med hur många som bor i Kalmar kommun och sedan göra en jämförelse därefter. Och det där med din redogörelse för Kalmars bortafölje mot IF Elfsborg 2005 var ju bara skrattretande. Hade du någon som helst koll på att Anders Svensson gjorde comeback i den matchen? Ni ville se Anders! Och tror du det var någon slump att ni hade över 9000 i matchen därpå, just för att så vår Anders Svensson live på Fredriksskans? Kan du inte kommentera Kalmars bortafölje 2006 istället? Jag trodde 33-åringar som du hade bättre koll än så. Kasta inte sten i glashus, tack.

    By Blogger Elloslinda, at 10:56 em  

  • Linus igen// och det där med vad folk var upprörda över har jag full koll på. Det går inte att snacka bort att ni buade åt Wiland! Hörde det själv. Sen förstår jag att ni även buade åt att Strömbergsson blåste av strax före ni gjorde mål, men fortfarande - ni buade åt Wiland. Hörde du inte visselorkanen då Wiland ställde sig upp? Kan citera en Kalmarsupporter(!) som skrev personligen till mig; "Och att många kommentarer i din blogg säger "Vi buade åt domaren" och dyl. det tror jag inte ett smack på att dom gjorde. Visst syftade dom busvisslingarna mot Wiland och inte domaren".

    By Blogger Elloslinda, at 11:00 em  

  • Haha, jävlar vad mycket skitsnack Linda får. Hon är en underbar människa bara man känner henne.

    /Tobbe

    By Anonymous Anonym, at 12:32 fm  

  • Hon må vara en underbar människa eller inte, men hon får ta emot kritik med all rätt. Det är ju inte direkt som så att hon är särskilt objektiv i sin "analys".

    Linda: Det där om att Hellmans resonemang om Kalmars bortafölje mot er 05 är skrattretande förstår jag inte heller. Jag tycker att det var en bra jämförelse. Att du sen påstår att vi var där för att se Taco spela är ju bara fruktansvärt patetiskt. Det visar ganska tydligt hur jävla insnöad du är. Jag säger ingenting om tiotusen på Fredriksskans matchen efter, många av dem var där för att se Taco det säger jag ingenting om. Men vi som var på plats i Borås var där för att se Kalmar spela, inte nån jävla primadonna. Jag blir bara trött på människor som dig.

    //Andreas

    By Anonymous Anonym, at 12:46 fm  

  • Jag sa min syn på det hela. Och brukar supportrar vara objektiva? I så fall rekommenderar jag starkt Sportbladet för dig, inte för dom är särskilt objektiva heller, men ändå bättre än mig.

    Är du allvarlig eller driver du bara med mig nu? VARFÖR skulle Kalmar ha så många supportrar på en bortamatch mot Elfsborg om det inte vore för att Anders gjorde comeback? Kanske kom så många bara för de ville se Mathias Svensson, vad vet jag. Och varför ville så många se matchen just 2005 mot Elfsborg? Klart dom va där för att se KFF, helt dum är jag inte, men varför vill dom inte se KFF i alla bortamatcher då? Aldrig sett så många Kalmarsupportrar på en bortamatch innan, varken på Borås Arena eller någon annan Allsvensk arena. Sen var ni inte så jättemånga som du tycks tro ändå. Bortasektionen rymmer 1100 åskådare, och ni rymde knappt halva bortasektionen, så säg 500 Kalmarsupportrar. Är det något att skryta om? http://img77.imageshack.us/img77/5716/kffmfftw2.png

    Du måste ju inse själv hur dumt det låter, inte ens vettiga Kalmarsupportrar som jag diskuterat saken med håller med om din bortförklaring, utan dom är helt och håller på min sida där gällande ert "stora" bortafölje 2005. Ska bli väldigt intressant att se hur många Kalmarsupportrar som kommer den 4 augusti.

    Men jag ska låta dig tro vad du vill, Andreas :)

    By Blogger Elloslinda, at 1:15 fm  

  • För övrigt vill jag bara tillägga att elloslinda är ett as ;)// kåeffeff

    By Anonymous Anonym, at 4:13 fm  

  • Nä fy fan Linda! Det här var nog bland det värsta jag har läst... Mår du verkligen riktigt bra!?

    Hela min positiva bild av Elfsborg har raserats. Har alltid hållt på Elfsborg efter Kalmar men nu hamnar ni tom på samma plats som AIK och det är illa,riktigt illa.

    Du kan omöjligtvis ha besökt många andra arenor än din egen.. Så här är det överallt och det är väl lite det som är tjusningen med att åka på bortamatch, eller?

    Vad det gäller din fotbollskunskap så är den väl i parritet med er goda neandertalare till mittback... Inga namn nämnda..

    By Anonymous Anonym, at 9:45 fm  

  • Anonym// Men om det här förekommer på ALLA andra arenor också, varför blir då du så väldigt upprörd över att för en gångs skull läsa det på en blogg? Var inte det här tjusningen med att gå på bortamatcher, sa du? Så vad blir du så upprörd över? :O

    Har för övrigt sett närmare 30 bortamatcher sammanlagt, och det jag vill få sagt är egentligen bara att Kalmarsupportrarna är extrema, märkte det redan förra året. Om jag hade tyckt detsamma när jag va på exempelvis Behrn Arena, Råsunda eller Olympia hade jag självklart skrivit vad jag tyckt även då.

    By Blogger Elloslinda, at 2:01 em  

  • Anonym// Jag mår förresten väldigt bra just nu, det enda som saknas i mitt liv är väl egentligen lite trepoängare för mitt IF Elfsborg ;) Hur mår du själv?

    By Blogger Elloslinda, at 2:02 em  

  • Jag skrattar varje gång du nämner din mamma i texten. Låter ungefär som du är tre år alternativt utvecklingsstörd och inte klarar dig utan hennes sällskap

    By Anonymous Anonym, at 7:31 em  

  • Skrattar du varje gång du ser någon i min ålder med sin mamma också? Är varken utvecklingsstörd eller tre år. Självklart hade jag hellre gått med någon kompis på bortamatcherna, men mina kompisar har inte det minsta fotbollsintresse, så då kan man glömma det. Och att åka själv på bortamatcherna är inte heller speciellt lockande.

    By Blogger Elloslinda, at 7:35 em  

  • Det är inte det faktum att du umgås med din mamma jag skrattar, utan sättet du nämner henne jag skrattar åt...

    By Anonymous Anonym, at 10:22 em  

  • Kul att jag kan roa någon iaf ;)

    By Blogger Elloslinda, at 12:26 fm  

  • Det roliga är ju dock att du missförstod hela skiten med Wiland-incidenten. Publiken busvisslade åt domaren självklart eftersom man inte ska blåsa av vid skador. Ifall man ska blåsa av i sådana fall är det ju bara att ha en egen spelare i sitt straffområde som springer på sin egna målvakt så fort det blir en målchans.

    TRÅÅÅÅÅÅÅÅKIIIGA KAAAAAAAAAAALMAAAAAAAR!

    By Anonymous Anonym, at 11:49 fm  

  • Höhö! Du dömer mig i förväg bara för jag är tjej, va? Jag hörde väl själv visselorkanen då Wiland ställde sig upp. Och jag har snackat med MÅNGA Kalmarsupportrar, dock inte här, efter matchen och dom säger att dom inte tror ett smack på att busvisslingarna var riktade mot domaren. Självklart buade ni åt domaren då ni insåg att målet blev bortdömt, men det högsta buandet kom ju då Wiland ställde sig upp och i momenten före. Så lättlurad är jag inte.

    Huvudsyftet med den incidenten på min blogg var ändå inte publikens buade åt Wiland eller Strömbergssons insats, utan att när jag gjorde exakt samma sak åt en Kalmarspelare i andra halvlek så fick gubben jämte mig ett halvt utbrott. Förstår du? Eller tål ni inte kritik i Kalmar?

    Skönt att du iaf har såpass vett så du insett att ni är tråkiga.

    By Blogger Elloslinda, at 12:03 em  

  • Appropå att man som supporter till Elfsborg inte kallar laget för Ellos så tycker jag att det är lite roligt att du döpt din blogg till just Elloslinda.

    By Anonymous Anonym, at 4:47 em  

  • Det har du rätt i, jag tänkte faktiskt inte så långt (den här gången). Men mitt smeknamn här på bloggen är ju knappast något jag själv kommit på, utan det kommer från IFK Göteborgare som kallade mig det då jag härjade som mest på Alltid Blåvitt på Svenskafans.

    By Blogger Elloslinda, at 5:45 em  

  • Då vårt tåg precis hade kommit till Kalmar, och dörrana öppnades för att släppa ut de resenärer som var i tåget, gick jag och mamma in i tåget innan alla resenärer hade gått av

    ---

    Så där gör bara svartskallar och svenskar med extremt dålig uppfostran...

    By Anonymous Anonym, at 5:51 em  

  • Formulerade mig lite fel. Det skall stå: Så där gör bara svartskallar eller svenskar med extremt dålig uppfostran...

    By Anonymous Anonym, at 5:54 em  

  • Sånt där förekommer minst lika ofta som man hör busvisslingar på en fotbollsmatch. Lämnat din bostad någon gång och åkt buss/tåg?

    Måste nog ändå säga att jag verkligen inte kan påstå att jag fått någon dålig uppfostran, snarare tvärtom :) Det enda negativa med min uppväxt var väl att mina föräldrar inte drog med mig på Elfsborgsmatcher under mina tio första levnadsår, det intresset fick jag själv få upp ögonen för, vilket jag är väldigt tacksam över.

    By Blogger Elloslinda, at 6:36 em  

  • Uurk!..

    Gå på tåget innan passagerna ombord gått av...

    Köpa biljett till "norra stå"...

    Kalla sej "Elloslinda"...

    By Anonymous Anonym, at 7:58 em  

  • Uuurk! Gå under namnet "Anonym" och spela tuff på MIN blogg, det är ju också ett sätt. Tror jag ska citera en jag känner; dom är bara ovana att en brud är så passionerad.. det passar inte in i fotbollssvängen.. dom blir osäkra då. små killar med små penisar. det är det i 99% av fallen.

    När jag har det där i baktänke blir jag inte längre lika skrämd/ledsen/irriterad över Anonymas kommentarer till mig. Tycker snarare bara att det är roligt :D

    By Blogger Elloslinda, at 8:12 em  

  • Tjööööta, har man ju hört om göteborgarna men du tar priset med hästlängder! Hur fan kan du hänga upp dig på vad en halvfull gubbe släpper ur sig på en läktare i Kalmar. Kom igen, börja leva, släpp morsans hand och kom ut i verkligheten. Jag lovar dig, du store kunnige supporter, det gör inte ont att skratta åt/med folk, testa så kanske du och din mamma får ett annat bemötande på nästa arena du besöker utanför Borås.

    By Anonymous Anonym, at 5:52 em  

  • Elloslinda??? Vilket illa valt namn, Låter mer som en billig a-kasseprostituerad gnällspik med ofantligt "krokodilmenatalitet"

    mao, små ögon stor käft.

    //Ackeman

    By Anonymous Anonym, at 6:57 fm  

  • Ackeman/ Jag gillar dig också.

    By Blogger Elloslinda, at 1:58 em  

  • HAHA, det är bara å skratta o det:D alla supportrar håller ju självklart på sitt eget lag! och man buar åt andra laget så är de ju! That´s life! Men som sagt trevlig match, med go stämning! även om de int etykcktes höras av ellos öron:S fast de blåser ju sketans mycket åxå! HÄR ÄR SERIELEDARNA FRÅN KALMAR!

    Kalmar til i die!

    By Blogger Eric, at 6:35 em  

  • "Jag hörde väl själv visselorkanen då Wiland ställde sig upp." Där erkänner du ju att du hörde Kalmarpubliken. Jag satt 50m från Kalmars klack, och jag hörde klacken gott och väl. Förstår inte hur deras sånger kan ha undgått dig? Du kanske kommer ihåg om jag säger: "Han är petad av Källström"? Några flashbacks? Annars föreslår jag en akuttid hos närmsta öronmottagning.

    Angående Kalmars publiksiffra. Kalmar har låga publiksiffror, med all rätt. Vi är en liten stad med få invånare. Vårt lag har legat i Allsvenskan tre år nu, och börjar stabilisera sig i toppen. Med framgångarna kommer också publiken. Kalmar ska även gå i Elfsborgs spår och bygga ny arena. Hur var det med Elfsborgs publiksiffror på gamla Ryavallen? Jag tror inte att det var så mycket mer än vad det är på Fredriksskans nu.

    Jag kommer till Borås i höst och hejar på Kalmar. Vi kanske ses:)

    By Anonymous Anonym, at 3:26 em  

  • Anonym// Jo, jag hörde visselorkanen ja, men den räknar jag inte som stöttning av det egna laget från eran supporterklubb, vad den nu heter. Surgubbar finns på alla arenor. Så, hoppar nog över besöket hos öronmottagningen, men tack för tipset. Flashbacks..yes.

    Visserligen, men jag trodde det skulle komma ett par tusen till i alla fall. Fint väder, söndagseftermiddag, och dessutom låg ni i toppen av Allsvenskan.. för att inte tala om det fina besöket i form av Elfsborg med ett namnkunnigt lag. Våra publiksiffror på Ryavallen var generellt rätt dåliga ja, men aldrig under 6000 så vitt jag kommer ihåg, och då får man ändå komma ihåg att vi oftast låg på nedre halven av tabellen.

    Ses :)

    By Blogger Elloslinda, at 4:34 em  

  • Snälla kom hit till Kalmar oftare! Vi behöver besök av folk som inte gnäller. Du har mycket av "go lucky, be happy" att ge. Låt oss få!

    By Anonymous Anonym, at 6:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home