ELLOSLINDA

                                                                             

söndag, augusti 06, 2006

Tränar, tränar inte - det är frågan

Idag var det tänkt att jag skulle se på Elfsborgs träning, som enligt elfsborg.se skulle börja klockan 17.00. Jättebra träningstid, tänkte jag. För träningarna som börjar klockan 10.00 är på tok för tidiga för min smak - då sover jag som bäst. Hur som helst, jag kom till arenan klockan fem, och begav mig till kortsidan där bortasupportrarna brukar vara, eftersom grindarna till arenan brukar stå vidöppna för allmänheten just där. Från en liten snäv vinkel kunde man se in i arenan, och där såg jag betydligt mer folk än vad som vore rimligt för en helt vanlig Elfsborgsträning. Dessutom satt det en man i en biljettkassa, och det var i denna stund jag insåg att något inte stämde. Efter en stunds tänkande bestämde jag mig för att fråga mannen vad det var för något inne på arenan. "Det är match mellan Norrby och Kristianstads FF" svarade han stolt och bjöd på ett leende där man kunde se vad han ätit till frukost, ja ni fattar.

I Borås finns det bara ett lag, och därför vore det tjänstefel av mig att gå in på arenan för att se en match i division 1 södra där hemmalaget heter Norrby IF.

Jag fortsatte runda Borås arena, och senare även Ryavallen. Inte kunde de väl träna på Ryavalles underbara gräsmatta, när de ska förbereda sig för en match på konstgräs? Så var heller icke fallet. Ryavallen var lika ödslig som vår sommarstuga är på vintrarna. Jag gick vidare. Vidare mot Sjuhäradshallen, en stor och relativt nybyggd inomhushall med konstgräs. Inte kunde väl de träna inomhus en solig sommardag, när de ska förbereda sig för en match ute på konstgräs? Dörren till Sjuhäradshallen var låst, och därmed fick jag även min andra teori bekräftad. Hela tiden kunde man höra hur supportrarna ropade inifrån Borås arena. En gång trodde jag Norrby fick straff, för publiken ropade något enormt. Det visade sig dock senare att det var ett Norrbymål de jublade åt.

Här vill jag uppmana alla som kan identifiera sig med ordet "laglydig" att sluta läsa.

Jag ville inte bara åka hem, nu när jag väl var kring arenan. Jag hade heller inte med mig några pengar, men jag ville se lite på Norrbys match trots allt. Som plåster på såren, som det så fint heter. Men, inga pengar - ingen match.

Hela Ryvallen är omringad av ett stängsel, och på vissa ställen kring stängslet finns grindar med hänglås. Men vid en grind blänkte hänglåset med sin frånvaro. Ryavallen och Borås arena ligger vägg-i-vägg med varandra och det skulle inte vålla några problem med att ta sig in på arenan. Jag öppnade grinden, stängde den efter mig, gick upp på Ryavallens kortsideläktare, klättrade över ett uppskattningsvis 120 centimeters högt staket, vars tidigare funktion var att hindra publiken från att beträda planen, ja ni vet vilket staket jag syftar på. Därefter gick jag upp ett antal trappsteg på Ryavallens huvudläktare för att sedan gå ner lika många trappsteg igen. Där stod jag, och hade inte betalat någon entré (100 kronor). Jag kände mig en aning hemsk, men samtidigt oerhört busig. Nåväl, jag gick upp för arenans alla tappor och satte mig på en stol relativt nära planen. Hela tiden hade jag "är det inte Elfsborg som har träning?" inprogrammerat i min hjärna, om någon ordningsvakt (har div. 1-klubbar ens det?) skulle få för sig att fråga efter min biljett. Ordningsvakter måste väl godta en sådan "bortförklaring" från en blondin som enligt rykte inte ska hålla så mycket högre nivå på sina uttalanden än just "är det inte Elfsborg som har träning?". Det kom aldrig någon ordningsvakt, och jag kunde därför avnjuta den sista halvtimmen som återstod av första halvlek utan att hetsa upp mig, innan jag åkte hem :)

Det som inte framgick i texten var att det inte var min idé, utan en annan Elfsborgares, som för dagen ville se Elfsborgs träning med mig. Så skyll inte på mig, skyll på henne (som det så fint heter). Det är synd att Norrby IF ska bli drabbade, bara för Elfsborg inte klarar av att skriva ner träningarnas korrekta tider och platser. Tyvärr.

6 Comments:

  • Jag gissar på ägg o bacon. Right?
    Jag tycker det va en vacker berättelse. Istället för att gå o bada vid Sveriges varmaste dag(?), så letar man med lykta efter röda träningsvästar i nordpolen! Det e nåt väldigt skört o fint med ett sådant enormt engagemang för pannbands laget nr ett. Men du kommer säkert försvara det med 1: Det e ingen som har pannnband längre. 2: Det e inte jag, det e min kompis.

    Kommer inte på nån bra avslutning. Det e iaf kul att läsa din Blogg Linda!

    By Anonymous Anonym, at 10:42 em  

  • Mår illa avv ägg och bacon-lukt, så nej..fel fel fel.

    Tack Erik :)

    By Blogger Elloslinda, at 10:49 em  

  • Först tar du emot en tröja av nån gammal kåt turkgubben, nu stjäl du biljettpengar från Norrby IF... Vad kommer härnäst? Jag väntar med spänning över ditt moraliska förfall.

    By Anonymous Anonym, at 12:48 fm  

  • Jag är fortfrande mycket ung - och dum. Vissa super sig fulla som 14-åringar och kommer hem till mamma och pappa kring fem på morgonen ; andra tar emot tröjor från desperata turkar och ler artigt tillbaka (:

    Får se vad som händer härnäst.

    By Blogger Elloslinda, at 12:51 fm  

  • A, du log artigt tillbaka iaf som du säger. Det finns hopp för dig med.

    By Anonymous Anonym, at 1:00 fm  

  • höhö, jaa :)

    By Blogger Elloslinda, at 1:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home