ELLOSLINDA

                                                                             

lördag, juli 28, 2007

Jag är tillbaka

Jag vet att jag periodvis är väldigt dålig när det gäller blogguppdateringar här, men nu ska jag göra ett seriöst försök att återuppta mitt bloggande igen. Fick nämligen lite dåligt samvete då jag av en slump råkade hitta den här sidan med ett antal Elfsborgsrelaterade länkar i högermarginalen, däribland min egen, och bestämde mig därför att börja blogga igen.

Sen sist jag skrev har det inte hänt mycket, var i Marseille den veckan då Elfsborg blev utspelade av Halmstad och rättvist förlorade med 3-0. Slapp se hur Elfsborg plågades på plats, men det var minst lika smärtsamt att följa matchen på ett Internetcafé i centrala Marseille, Vieux Port, flera hundra mil från Örjans vall. Lika bra det, kanske. Missade även Djurgården - Elfsborg, jobbade då. Slutade 20.30, alltså en dryg halvtimme efter slutsignalen, och var fram till dess lyckligt ovetande. Hade nämligen gått på jobbet och försökt undvika både radion, tvn och arbetskamraterna. Det var fruktansvärt jobbigt, men det gick. Såg reprisen klockan 21 istället. Mer behöver jag inte säga, en obeskrivligt hemsk dag, helt enkelt. Nu har jag dock lagt Djurgårdsmatchen bakom mig, och ser istället fram emot Debrecen-matcherna.



Innan jag skriver något om Debrecen borde jag väl i alla fall nämna att vinsten mot Linfield hemma på Borås Arena var helt underbar! Jag filmade förresten Mathias mål mot nordirländarna, filmen hittar ni här. Hoppas ni har överseende med att det i själva målsekvensen är en aning skakigt, det beror dock inte på mig, utan på mannen bredvid som blev alldeles till sig då han anade mål. Det hade jag visserligen också blivit i vanliga fall, men eftersom jag filmade så var jag tvungen att försöka behärska mig så gott det gick :) Tack för målet Mathias Svensson, nu lever Champions league-drömmarna.

Matcherna mot ungerska Debrecen kommer bli svåra, i alla fall den på bortaplan. Jag får en hemskt känsla av att Debrecen påminner lite om Dynamo Zagreb i sitt spelsätt. Nu vet jag ju visserligen inte hur bra Debrecen är i jämförelse med Dynamo Zagreb, men jag skulle kunna tänka mig att kroaterna håller en något högre klass än vad ungrarna gör. Det är jag glad för. Dessutom är Elfsborg ett mycket bättre lag idag än vad man var för 3-4 år sedan då man senast mötte Dynamo Zagreb. Skönt också att värmen är på väg bort från Ungern. På bortaplan hoppas jag att Elfsborg spelar 4-4-2 med två offensiva yttermittfältare i Ishizaki och Alexandersson. Den sistnämnda har väl inte direkt imponerat i år, men det känns ändå tryggare att ha honom på vänsterkanten än en helt orutinerad Bajrami i en såpass viktig match som det faktiskt är. Det viktigaste i matchen mot Debrecen är att Elfsborg inte backar ner för långt ner, utan försöker ha en hög press så inte Debrecen får styra och ställa som de vill på plan. Elfsborg ska gå in och spela sitt eget spel, i den mån det är möjligt. I anfallet hoppas jag Haglund startar med Bella och Keene, dels för jag vill att Mathias ska få vila sina hälsenor, och dels för jag faktiskt föredrar både Keene och Bella före Matte, trots hans avgörande mål mot Linfield. Jag är nöjd om matchen i Ungern slutar oavgjort eller med en uddamålsförlust, såvida Elfsborg gör mål i förlustmatchen. 0-0 eller 1-1 är helt okej, likaså 2-1 till Debrecen. jag hade dock inte klagat om Elfsborg vann. Höhö.

Om Elfsborg tar sig vidare till den tredje kvalomgången ska jag se Elfsborgs bortamatchen, med betoning på ska. Det är ju inte varje dag Elfsborg kvalar till Champios League, och det är ju heller inte varje dag Elfsborg har förmånen att få möta storlag som Liverpool, Celtic, Ajax eller Toulouse.

På tal om Toulouse, kan inte låta bli att älska det här videoklippet med Jon Jönsson, speciellt då han efter 39 sekunder besdkriver sig själv sm fotbollsspelare. Önskar Jon all lycka och framgång i Toulouse FC, och hoppas att han en dag återvänder till Elfsborg.

Att finalen i Champions league 2007/2008 spelas den 21 maj på Luzjnikistadion i Moskva vet jag, men när släpps biljetterna? Drömfinalen hade i alla fall utan tvekan varit IF Elfsborg - Arsenal FC, för då hade det inte varit någon katastrof om Arsenal, mitt andralag, gick segrandes ur striden. Drömma går väl.